Vi ved, at vi har et ansvar overfor mennesker, når vi skaber udemiljøer. Derfor bestræber vi os på at lave legepladser, sportspladser og uderum, der omfavner mennesker i alle sociale lag og som sikrer, at alle mennesker kan benytte vores produkter uanset handikap.   

Hvad gør os social ansvarlige?

  1. Leg – Vi skaber uderum til børn, hvor de kan være, lege og bevæge sig sammen
  2. Læring – Vi skaber udendørs rammer, hvor børn og unge kan fordybe sig og lære på en ukonventionel måde
  3. Mobning – vores sammensætning af uderum og legeredskaber inviterer til samvær og sociale aktiviteter, som inkluderer alle børn og niveauer, og kan medskabende til at mindske mobning
  4. Inklusion – vi skaber legepladser, der inviterer alle uanset sværhedsgrad/handikap til at lege og være sammen
  5. Diversitet – vi skaber inkluderende uderum til boliger, hvor folk kan mødes på tværs af sociale skel og kulturer
  6. Støtteprojekter – 15 % af vores overskud går til unge i lokale idrætsforeninger.

Verdensmålene

Delmål 11.3 Inden 2030 skal byudvikling gøres mere inkluderende og bæredygtig, og kapaciteten til en inddragende, integreret og bæredygtig boligplanlægning og forvaltning i alle lande skal styrkes. Ved at skabe inkluderende byrum til parker, skoler, institutioner, fængsler, idrætsanlæg, offentlige pladser, boligforeninger bidrager vi til at gøre vores by og land inkluderende for alle mennesker uanset handikap eller alder. Vi sørger samtidig for at have en ansvarlig produktion, så vores materialer gøres så bæredygtige som muligt.

3.2 – sundhed og trivsel – red flere fra at dø af ikke-smitsomme sygdomme og styrk mental sundhed. Hos Maxplay bidrager vi med at levere samlingspunkter og udemiljøer, som motiverer til leg og bevægelse. Vores løsninger inspirerer til en mere aktiv hverdag. Bedre udemiljøer styrker børn, unge og voksnes lyst og mulighed for at dyrke motion. Derfor er vi med til at skabe miljøer, der gør det muligt og tilgængeligt at bevæge sig uden det koster noget. Den mentale sundhed spiller en større rolle end nogensinde før, og vores løsninger giver borgere et fristed til at bevæge sig og være sammen i uanset handikap og alder. 

Hvor langt vi er på rejsen mod en gennemsigtig og bæredygtig plan?

Vi vil undersøge, hvordan vores udemiljøer og legepladser skaber værdi og effekt for vores kunder ved at lave. Denne data skal danne ramme for hvor stor en forskel legepladser kan gøre: 

  • Survey– vi vil spørge elever før og efter legepladsen er etableret, hvor meget de anvender den
  • Interviews– vi vil interviewe lære og elever om evt. Forandringer efter legepladsen blev monteret.
  • Evalueringer– vi vil spørge, hvor meget børnene bruger legepladsen
  • Dataindsamling – Vi vil tracke hvor meget vores digitale produkter bliver brugt.

Case: Memo på Skovlunde Skole

Problematik: De ældre børn var ikke med i frikvarterende eller bevægede sig fysisk og generelt var børnene meget opdelte på deres årgange.

Hvad gjorde vi?

Indsatte Memo på prøveperiode på 4 uger

Hvad blev resultatet? – Årgange på kryds og tværs blandede sig. Flere børn legede sammen på den og dermed blev flere børn inkluderet i legende, som ikke kun øger det sociale samvær og inklusion – det mindsker også mobning. Frikvarterende blev endda rykket rundt, så alle børnene kunne nå lege på Memo. Undervisning blev rykket ud i timerne og der blev både lavet matematik, dansk og idræt på memo’en.

Er du interesseret i at se Memo på Skovlunde Skole? Se med her